Serwis wymiana opon felgi wyważanie kół Poznań

Nowe używane opony felgi aluminiowe stalowe wyważanie kół alufelgi opony motocyklowe regeneracja felg serwis opon wulkanizacja Poznań Smochowice Wielkopolska

FAQ

Jeżeli masz wątpliwości co do rozmiaru oraz indeksu prędkości i nośności opon jakie powinny być założone w twoim samochodzie, zamienników opon jakie możesz zastosować oraz jakich felg i śrub użyć – nie czekaj tylko zadzwoń. W pełni profesjonalnie doradzimy Tobie w wyborze.


Oznaczenia i parametry montażowe felg

Felga którą montujemy w samochodzie charakteryzuje się pewnymi parametrami. Są to rozmiar felgi, rozstaw śrub oraz wskaźnik ET i średnica otworu centralnego Ø.

Rozmiar felgi np.: 6,5x15:
6,5 - szerokość felgi podawana w calach,
15 - zewnętrzna średnica felgi podawana w calach.

Rozstaw śrub np.: 5x110:
5 - oznacza ilość śrub mocujących felgę
110 - oznacza średnicę okręgu, na której to znajduje się 5 otworów montażowych.

ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi - informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm. ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu.

Ø - średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi - podawana w mm, umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście.


Oznaczenia i parametry opon

Rozmiar opony np.: 185/65R14
185 - szerokość opony w mm mierzona między jej bocznymi ścianami,
65 - wskaźnik profilu opony - wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości,
R - oznaczenie konstrukcji opony - radialna - symbol informujący o konstrukcyjnym układzie włókien osnowy opony,
14 - średnica osadzenia na feldze podawana w calach.

Indeksy np.: 91V
91 - indeks nośności - dopuszczalne maksymalne obciążenie w kilogramach na koło,
V - indeks prędkości - dopuszczalna maksymalna prędkość podawana w km/h.

Indeksy nośności

50 – 190kg
51 – 195kg
52 – 200kg
53 – 206kg
54 – 212kg
55 – 218kg
56 – 224kg
57 – 230kg
58 – 236kg
59 – 243kg
60 – 250kg
61 – 257kg
62 – 265kg
63 – 272kg
64 – 280kg
65 – 290kg
66 – 300kg
67 – 307kg
68 – 315kg
69 – 325kg
70 – 335kg
71 – 345kg
72 – 355kg
73 – 365kg
74 – 375kg
75 – 387kg
76 – 400kg
77 – 412kg
78 – 425kg
79 – 437kg
80 – 450kg
81 – 462kg
82 – 475kg
83 – 487kg
84 – 500kg
85 – 515kg
86 – 530kg
87 – 545kg
88 – 560kg
89 – 580kg
90 – 600kg
91 – 615kg
92 – 630kg
93 – 650kg
94 – 670kg
95 – 690kg
96 – 710kg
97 – 730kg
98 – 750kg
99 – 775kg
100 – 800kg
101 – 825kg
102 – 850kg
103 – 875kg
104 – 900kg
105 – 925kg
106 – 950kg
107 – 975kg
108 – 1000kg
109 – 1030kg
110 – 1060kg
111 – 1090kg
112 – 1120kg
113 – 1150kg
114 – 1180kg
115 – 1215kg
116 – 1250kg
117 – 1285kg
118 – 1320kg
119 – 1360kg
120 – 1400kg
121 – 1450kg
122 – 1500kg
123 – 1550kg
124 – 1600kg
125 – 1650kg
126 – 1700kg

Indeksy prędkości

J – do 100km/h
K – do 110km/h
L – do 120km/h
M – do 130km/h
N – do 140km/h
P – do 150km/h
Q – do 160km/h
R – do 170km/h
S – do 180km/h
T – do 190km/h
H – do 210km/h
V – do 240km/h
W – do 270km/h
Y – do 300km/h
VR – do 210km/h *
ZR – do 240km/h *

*  - dopuszczalna prędkość przy maksymalnym obciążeniu.

Pozostałe oznaczenia opon

BasePen Opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT Opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW Opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD Przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT Skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 4808, oznacza 48 tydzień 2008 roku.
DSST Oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT Skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP Fringe Protector - albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR Oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1 Symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE Występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB Jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX Maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
M+S Pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL Informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
OUTSIDE Oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX Informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta Informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R Określa typ opony: radialna
RBL Informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD Określa, że opona była bieżnikowana.
RF Informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT Jest skrótem od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR Informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF Jest skrótem od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION Wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC Występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST Występuje na oponach Bridgestone. Informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI Informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL Informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT Informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW Występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL Informuje, że opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL - eXtra Load.
ZP Występuje na oponach Michelin, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.

Jak dojechać?

Zobacz na mapach Google

Znajdź nas na

Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies

AUTO GUMA - Serwis opon   Poznań, ul. Polanowska 163, tel. 607 122 521